مسأله 1469 ـ موقعى که مأموم نیت مى کند; باید امام را معین کند. ولى دانستن اسم او لازم نیست; مثلا اگر نیت کند اقتدا مى کنم به امام حاضر، نمازش صحیح است. مسأله 1470 ـ مأموم باید غیر از حمد و سوره، همه چیز نماز را خودش بخواند. بلکه اگر رکعت اول یا دوم او، رکعت سوم یا چهارم امام باشد; باید حمد و سوره را هم بخواند. مسأله 1471 ـ اگر مأموم در رکعت اول و دوم نماز صبح، مغرب و عشا صداى حمد و سوره امام را بشنود; اگرچه کلمات را تشخیص ندهد; نباید حمد و سوره بخواند. و بهتر آن است که به قرائت امام گوش فرا دهد. و اگر صداى امام را نشنود; مستحب است حمد و سوره را به قصد قربت مطلقه، آهسته بخواند; نه به قصد جزئیت، و چنانچه سهواً بلند بخواند اشکال ندارد. مسأله 1472 ـ اگر مأموم بعضى از کلمات حمد و سوره امام را بشنود; احتیاطواجب آن است که حمد و سوره نخواند. مسأله 1473 ـ اگر مأموم سهواً حمد و سوره بخواند; یا خیال کندصدایى را که مى شنود صداى امام نیست; و حمد و سوره بخواند; و بعد بفهمد صداى امام بوده; نمازش صحیح است. مسأله 1474 ـ اگر شک کند که صداى امام را مى شنود یا نه، یا صدایىبشنود و نداند صداى امام است یا صداى کس دیگر، مى تواند حمد و سوره را به قصد قربت مطلقه بخواند. مسأله 1475 ـ احتیاطواجب آن است که مأموم در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر، حمد و سوره نخواند. و مستحب است به جاى آن ذکر بگوید. مسأله 1476 ـ مأموم نباید تکبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید. بلکه احتیاطواجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده; تکبیر نگوید. مسأله 1477 ـ اگر مأموم سلام امام را بشنود; یا بداند چه وقت سلام مى گوید; در صورتى که بخواهد نماز را با جماعت تمام کند; احتیاطواجب آن است که پیش از امام سلام ندهد. و چنانچه عمداً پیش از امام سلام دهد; نمازش خالى از اشکال نیست. ولى اگر قصد فرادى کند و پیش از امام سلام دهد; اشکال ندارد. و چنانچه سهواً پیش از امام سلام دهد; نمازش صحیح است و لازم نیست دوباره با امام سلام دهد. مسأله 1478 ـ اگر مأموم غیر از تکبیرة الاحرام و سلام، چیزهاى دیگرنماز را پیش از امام بگوید اشکال ندارد. ولى اگر آنها را بشنود; یا بداند امام چه وقت مى گوید; تا مى شود پیش از امام نگوید. مسأله 1479 ـ مأموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده مى شود; کارهاىدیگر آن مانند رکوع و سجود را تا مى تواند کمى بعد از امام بجا آورد. و اگر عمداً پیش از امام یا مدتى طولانى بعد از امام انجام دهد; معصیت کرده; احتیاطواجب آن است که نماز را تمام کند و دوباره بخواند. مسأله 1480 ـ اگر سهواً پیش از امام سر از رکوع بردارد; چنانچه امام در رکوع باشد; باید به رکوع برگردد و با امام سر بردارد; و زیاد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمى کند. و اگر به رکوع برگردد و پیش از آنکه به رکوع برسد امام سر بردارد; چون به قصد متابعت بوده; باطل شدن نماز معلوم نیست. احتیاطواجب آن است که نماز را تمام کند و دوباره بخواند. مسأله 1481 ـ اگر اشتباهاً سر بردارد و ببیند امام در سجده است; باید به سجده برگردد. و چنانچه در هردو سجده این اتفاق بیفتد; براى زیاد شدن دو سجده که رکن است نماز باطل نمى شود. مسأله 1482 ـ کسى که اشتباهاً پیش از امام سر از سجده برداشته; هرگاه به سجده برگردد و هنوز به سجده نرسیده امام سر بردارد; نمازش صحیح، و اگر در هردو سجده این اتفاق بیفتد; چنانچه در مسأله گذشته گفته شد چون به قصد متابعت بوده معلوم نیست نماز باطل شود. احتیاطواجب آن است که نماز را تمام کند و دوباره بخواند. مسأله 1483 ـ اگر اشتباهاً سر از رکوع یا سجده بردارد; و سهواً، یا بهخیال اینکه به امام نمى رسد به رکوع یا سجده نرود; نمازش صحیح است. مسأله 1484 ـ اگر سر از سجده بردارد و ببیند امام در سجده است; چنانچهبه خیال اینکه سجده اول امام است به قصد اینکه با امام سجده کند به سجده رود; و بفهمد سجده دوم امام بوده; سجده دوم حساب مى شود. و اگر به خیال اینکه سجده دوم امام است به سجده رود; و بفهمد سجده اول بوده; باید به قصد اینکه با امام سجده کند تمام کند و دوباره با امام به سجده رود. و در هردو صورت احتیاطواجب آن است که نماز را به جماعت تمام کند و دوباره بخواند.
مسأله 1485 ـ اگر سهواً پیش از امام به رکوع رود و طورى باشد کهاگر سر بردارد به مقدارى از قرائت امام مى رسد; چنانچه سر بردارد و با امام به رکوع رود نمازش صحیح است. ولى جماعت را به قصد احتیاط تمام کند و در نظر داشته باشد که از وظیفه فرادى چیزى کم نشود. مسأله 1486 ـ اگر سهواً پیش از امام به رکوع رود و طورى باشد که اگر برگردد به چیزى از قرائت امام نمى رسد; در صورتى که صبر کند تا امام به او برسد نمازش صحیح است. ولى جماعت را به قصد احتیاط تمام کند و در نظر داشته باشد که از وظیفه فرادى چیزى کم نشود. و اگر به قصد اینکه با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به رکوع رود; واجب نیست نماز را با امام تمام کند فقط دوباره بجا آورد. مسأله 1487 ـ اگر سهواً پیش از امام سجده رود; در صورتى که صبر کند تا امام به او برسد; نمازش صحیح است. و اگر به قصد اینکه با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به سجده رود; واجب نیست نماز را با امام تمام کند; فقط دوباره بجا آورد. مسأله 1488 ـ اگر امام در رکعتى که قنوت ندارد اشتباهاً قنوت بخواند; یا در رکعتى که تشهد ندارد اشتباهاً مشغول خواندن تشهد شود; مأموم نباید قنوت و تشهد را بخواند; ولى پیش از امام نمى تواند به رکوع رود; یا پیش از ایستادن امام بایستد; بلکه باید صبر کند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقیه نماز را با او بخواند. در صورت امکان، احتیاط آن است که امام را به نحوى متوجه سازد.